Ahad, 7 Ogos 2011

Perbuatan Baik Tetapi Objektif Tidak Tercapai

Assalamualaikum dan salam ramadhan al kareem. Insan Kerdil mendoakan agar sahabat-sahabat pena sekalian berada dalam keadaan yang baik,sihat dan paling penting sentiasa berada bersama rahmat dan petunjuk dari Ilahi Tuhan yang Maha Pengasihani. Macam mana puasa kita semua?harap-harap berada pada tahap yang sangat cemerlang. Bila sebut saja ramadhan,sudah sinonim dengan bulan yang penuh keberkatan ini ialah solat tarawikh di malamnya. Pada setiap malam ramadhan lebih-lebih lagi di awal ramdhan,masjid atau surau menjadi begitu meriah sekali,manakan tidak boleh dikatakan semua generasi memenuhi ruang di situ dari yang kanak-kanak hinggalah yang deawa datang bertongkat atau berpimpin. Bila sebut pasal solat sunat tarawikh ini,saya teringat pesan guru saya. Jangan gopoh ketika menunaikan solat tarawikh dan beliau sering berpesan agar jangan memilih masjid yang paling cepat siap solatnya. Menurutnya maksud asal tarawikh tarawikh adalah dari bahasa arab yang bermaksud rehat. Saya tertanya-tanya apakah kaitan solat tarawikh dengan rehat padahal solat tarawikh penat dan bukan untuk berehat. Telahan saya semasa saya boleh dikatakan budak-budak lagi. Katanya lagi,solat tarawikh perlu dihayati baru badan kita akan rasa segar,sihat dan bertenaga. Kata-kata guru saya itu senentiasa bermain diruang lega gegendang telinga saya setiap kali menjelang ramadhan. Setahun yang lepas saya ada mengikuti diskusi ilmiah tentang keistimewaan solat dari perspektif sains. Menurut pembahas,kajian yang telah beliau jalankan membuktikan bahawa dalam badan manusia adanya cas-cas positif dan negatif. Cas-cas ini akan menjadi tidak stabil dan membuatkan badan kita menjadi penat. Untuk menstabilkan kembali cas-cas kita seorang manusia perlu bertukar-tukar cas dengan manusia yang lain. Pada masa itu baru saya dapat mengaitkan kata-kata guru saya antara solat tarawaikh dan rehat. Sekiranya solat tarawikh dilakukan secara betul dan penuh tamakninah maka objektif unt7uk merehatkan badan dan minda pasti akan tercapai. Malangnya,di tempat kita pada hari ini para imam atau karyah seolah-olah berlumba-lumba untuk menghabiskan awal. Seolah menjadi satu kebanggaan jika masjid mereka dapat menghabiskan soalat tarawikh lebih awal. Sangat menyedihkan apabila bacaan yang dibaca oleh imam begitu laju tanpa sempat dihayati alunan maksud-maksudnya. Lagi meneyedoihkan apabila terlalu cepat bacaan imam membuatkan susuan ayat-ayat itu menjadi kelam kabut dan sangat tidak sedap telinga medengar. Begitu juga dengan selawat. Masyarakat kita seakan lupa dengan ayat yang meneyeru agar tidak meninggikan suara apabila bercakap dengan nabi. Tatkala salam diberi maka akan bergema laungan selawat. Bukan tidak bagus bersemangat tetapi semangat itu perlu dialunkan bersama setidak-tidaknya secebis penghayatan. Bukan laungan yang membabi buta sambil diring gelak tawa.

Tiada ulasan: