Isnin, 15 Ogos 2011

Kau Buatku Hiba

Salam Ramadhan Al-Kareem. Bulan yang penuh dengan barakah. Namun sayang,berapa ramai antara kita yang betul2 merebut peluang untuk menabung dan melabur dalam bursa yang sangat tinggi nilai faedahnya. Saya sendiri pun kadang2 seolah-olah terlupa bahawa bulan yang saya lalui ini adalah bulan ramadhan. Sangat menyedihkan. Semalan sempat mencuri ruang untuk membelek-belek warkah harian yang Sungguh sayu hati ini apabila menyaksikan gambar-gambar insan yang seaga denganku membeli dan menyantap juadah pada siang hari. Bukan sahaja tidak menunaikan rukun islam yang ke tiga malah bersahaja makan dan minum serta ada yang merokok di khalayak. Beberapa hari sebelum ini,sementara menunggu waktu berbuka yang masih jauh,saya mengambil peluang untuk memncuci kereta di pusat cuci automatik. Seperti selalu selepas kereta keluar dari mesin kereta akan di lap oleh pekerja secara manual kerana setakat ini masih belum ada mesin lap kereta automatik. Sedang pekerja tersebut lap kereta saya,saya sempat mengajukan beberapa soalan kepadanya. Mungkin style saya yang agak bersahaja dan simple membuatkan perbualan kami seperti perbualan sahabat yang sudah lama kenal. Datang dari sebuah negara yang miskin berkerja dari pagi higga malam dan dibayar hanya beberapa ratus sahaja bagi saya sangat tidak masuk akal. Apa pun itu rezekinya bisik hati kecil saya. Namun,sebelum saya beredar dari situ soalan terakhir saya berkaitan puasa tetapi jawapan yang saya terima sangat menyedihkan. "Saya tidak puasa".

Tiada ulasan: