Jumaat, 23 Julai 2010

nihhh sikap siapa?kitakah atau ???


salam persaudaraan dan persahabatan. terlebih dahulu saya paparkan gambar untuk untuk u all renungkan seketika. Renungan maksud saya bukan sekadar melihat tapi menilai dengan hati. Apa yang perlu dinilai?tepuk dada tanyalah hati.Tp awas!!!jangan tepuk kuat2 sakit nti u all y akan susah. Hermm sungguh memalukan malah tidak melampau kalau saya kata menjijikkan kerena sememangnya jijik. Apa yang akan u all kata kan setelah buat kali pertama melihat pemandangan yang mungkin permai bagi syaitan dan agak meloyakan bagi manusia normal? Bau,ulat malah tikus yang besar berlegar2 mcm anak2 remaja berlegar di komplek beli belah. EIIII,sungguh meloyakan..Sungguh tidak tergamak dan tibe2 merasa malu bile saya melihat pemandangan ini di Tanah Air saya. Saya ada seorang sahabat dari Korea Selatan,dalam perbualan kami sahabat saya ad pernah menyatakan hasrat hatinya untuk berkunjung ke malaysia kerana katanya Malaysia sebuah negara yang aman,damai sejahtera dan rakyatnya pula sangat baik,peramah dan pembersih. Teringat ungkapan sahabat saya ini tibe2 terasa malu. Kalau diperhatikan,sampah yang dibuang pada bukan tempatnya ini bukanlah samapah kering seperti kertas dan barang2 plastik malah,sisa2 makanan,dan paling menjijikkan Lampin pakai buang bayi ponn ada. Sikap jenis apa orang2 kita ini?? Sebuah negara yang di war2kan sebagai sebuah negara ISLAM dan AGAMA ISLAM mmg diiktiraf dan termaktub dalam perlembagaan sebagai agama Rasmi namun sikap seperti ini masih wujud. Haiwan ponn kalau diberi pilihab tentu tidak2 sekali2 haiwan membuang najis mereka merata. So cuba renungkan siapa yang lagi baik sebenarnya?manusia2 yang mempunyai pilihan inikah atau haiwan yang tiada pilihan? Islam sangat menegaskan soal kebersiahan kerana islam mengetahui bahawa betapan kesan dari kekotoran yang akan menyebabkan wabak dan sebagai. Kenapa orang kita suke dilabelkan sebagai " sudah terhjantuk baru nk tergadah". Aku die dan kamu.3 elemen yang memg tidak dapat dipisahakn. Contohnya kalau aku y buat kotor kamu dan die juga akan terkena wabak penyakit atau kamu yang buat kotor aku dan die tidak terlepas atau die yang buat kotor aku dan kamu yang akan terkena. SETUJUKAHHH?hermmm. Apa yang membuatkan saya lagi sedih kerena mereka2 ini bukan saja berkeperibadian pengotor malah zalim kerana tong samapah bukan tidak disediakan kan malah apa yang mereka dah buat..Cube u all tgk lg 1 gmbar nihh...persoaln timbul,d mana berlakunya? fuhh boleh dikatakan di seluruh nama tempat. Gambar td di sebuah daerah. Namun,ada juga yang berlaku di sebuah bandar terkemuka malah pulau peranginan ponn..Justeru,apa tanggungjawab kita??fikir2 kan lahhh..jom mengecam geng pengotor ini demi mase depan yang gemilang..Kita tak nak lagi dilabel sebagai sudah terhantuk.............malah kite gunekan "prevention is better thn cure" atau dalam bhs arabnya al wi qayah kahir minal ilajjj".. sekian perkongsian saya.. IGT KALAU KOTOR BAWA PENYAKIT KALAU SAKIT SIAPA YANG TANGGUNG??JANGAN LUPA AKU DIA DAN KAMU..

Tiada ulasan: