Selasa, 19 April 2011

Perkaitan "nasib baik" dalam kehidupan kita.

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Setelah beberapa lama insan kerdil meneyepi dari menekan-nekan kunci huruf di komputer riba kesayangan yang setia. Akhirnya,ada jua celahan masa untuk meluahkan kerinduan mencoret. Kalau dulu,hidup tanpa mencoret dirasakan begitu sunyi namun,disebalik kerja-kerja yang diletakkan di bahu,masa dan keadaan agak mendesak untuk menangguhkan coretan. Tetapi,itu sebenarnya bukan alasan yang bagus sebab di mana ada kemahuan di situ ada jalan. Tapi,inilah kelemahan insan. Kehidupan dan kepenatan memang sebati sebagai mana pepatah arab ada meneyebut "innamal hayaata ta ieb". Di ruang masa yang ada,semestinya ini satu anugerah agung. Di dalam sebuah hadis Nabi Junjungan Besar pernah bersabda "rebuat lah lima perkara sebelum datangnya lima perkara",salah dua aspek dari lima yang disebut itu ialah "masa sihat sebelum sakit" dan " masa lapang sebelum sempit".
Pernahkan sahabat-sahabat sekelian menyebut atau sekurang-kurangnya mendengar ucapan "ohhh,nasib baik" atau "ish ish ishh,nasib baik betul". Haaaa,sudah semestinya perkataan itu sebati dalam kehidupan kita kan. Yeke? Cuba pejamkan mata sahabat-sahabat seketika dan ingat balik sepanjang hari yang berlalu,berapa kalikah sahabat-sahabat mengungkapkannya?. Bagi saya,setelah saya memejamkan mata saya beberapa detik lantas terngiang-ngiang kata tersebut sepanjang hari-hari berlalu. Sebagai contoh,saya bawakan contoh-contoh yang boleh dianggap terkini dalam hidup saya atau boleh dikatakan sejak saya sebelum menjejakkan kaki ke universiti ulung tanah air itu. Selepas keputusan SPM yang tidak sangat cemerlang,saya memohon untuk melanjutkan pengajian ke program "Pra U". U.M menjadi pilihan,berdasarkan keputusan SPM,tiada alasan saya tidak diterima masuk.HEHEHE..(gURAU jER tuhh). Ada antara rakan-rakan seperjuangan lain sudah menerima surat kemasukan. Saya terus menunggu. Rupa-rupanya surat tawaran saya entah macam mana tersilap alamat ke Sarawak. Mungkin secara kebetulan di Sarawak ada juga alamat seperti itu. Terkejut bila melihat surat itu bernama saya namun,alamatnya di Sarawak tetapi di pos ke Kelantan. Perkataan yang tidak dirancang terpacul dari mulut "fuhhhh,nasib baik masih ada rezeki". Selepas itu beberapa tahun kemudian,semasa tahun tiga kalau tak silap pengajian ijazah sarjana muda,saya terjatuh ketika pertandingan futsal karnival sukan PUMA. Disebabkan minat yang teramat melihat objek bulat itu,jatuh bangkit kata orang. Tanpa disedari saya mengalami kecederaan pinggang yang sangat serius. Tisu-tisu banyak yang koyak dan pendarahan dalaman juga. Setelah menemui pakar ortopedik di Pusat Perubatan U.M saya di beri cuti sakit selama 2minggu kemudian disambung lagi dua minggu sebelum diberi rawatan susulan. Fuhhh,kata ketika itu hati saya kuat mengatakan bahawa saya akan lumpuh buat selamanya. Teringat semasa buat rawatan susulan ,sementara menunggu nombor giliran dipanggil saya berborak ringkas dengan seorang pegawai dari Putra Jaya yang secara kebetulan datang membuat rawatan juga. Kata-kata beliau yang pertama selepas saya menceritakan keadaan saya. Cuba teka sahabat-sahabat apa yang pegawai itu kata?. Hehehe. "nasib baik pinggang bukan tulang belakang". Tengok,nasib baik lagi kan. Dan kisah terbaru seminggu yang lepas,saya sekali lagi mengalami kecederaan lutut ekoran terjatuh di padang. Pada perlawanan menentang pasukan Polis dari sebuah balai di Pulau Mutiara itu,DENGAN TAKDIR DAN KEHENDAKNYA bole dianggap sentuhan pertama saya sudah terbaring di tengah padang. Dan apabila dirujuk ke Jab Ortopedik GH Pulau Pinang Dr itu menyesaki bahawa ligamen luar dan dalam saya putus dan perlu kepada pembedahan. Sewakatu di lapangan terbang Pulau Pinang,menunggu saya ditolak masuk ke dalam kapal hati kecil saya terdetik "nasib baik lutut kanan je". HAAAA,itulah kisah saya dengan perkataan nasib baik. Kisah sahabat-sahabat mcm mana?.Sebenarnya kalau diterjemahkan dengan hati "NASIB BAIK" itu adalah tanda betapa sayangnya ALLAH kepada KITA.

Tiada ulasan: